איך השתנו הרגלי השימוש במחשב אצל ילדים ונערים ב-25 השנים האחרונות?

המהפכה הטכנולוגית – שהחלה בסוף המאה הקודמת ושמן הסתם אנחנו נמצאים רק בתחילתה – חוללה מהפכות משמעותיות בתחומי חיים רבים. אחד מהם הוא השימוש במחשב אצל ילדים ובני נוער, וכדאי להבין כיצד השתנה אופן השימוש ב-25 השנים האחרונות.

מחשב לכל ילד

המחשבים האישיים החלו להיות נפוצים בשנות ה-80 של המאה העשרים, אחרי שקודם לכן ניתן היה למצוא מחשבים רק במוסדות מחקר ובגופים עסקיים גדולים. במאה הנוכחית כבר אפשר למצוא בבתים רבים יותר ממחשב אחד ואפילו מחשב לכל ילד – כך שהיקף השימוש במחשבים אצל הילדים ובני הנוער נמצא במגמת עלייה מתמדת. בהקשר זה כדאי לציין את האופציה של מחשבים ניידים מחודשים – אופציה שגם מוזילה את העלות של כל מחשב וגם מיישמת את אחד העקרונות העיקריים של הקיימות, ה-ReUse (וכמובן שבעידן שבו כבר ברור לכולנו שנדרש שינוי הרגלים כדי לצמצם את הפגיעה בסביבה, רכישת מחשב מחודש, למשל מחשב נייד hp, היא צעד חכם גם בהיבט האקולוגי).

הפעלה אינטואיטיבית באמצעות מסכי מגע

מאפיין נוסף של השימוש במחשבים אצל ילדים ונערים (וכמובן גם ילדות ונערות) כיום הוא האינטואיטיביות. אם בעבר המחשב נתפש ככלי מורכב במיוחד שמחייב למידה מעמיקה והתנסות ממושכת כדי לבצע בעזרתו פעולות כאלה ואחרות הפך להתקן בסיסי לחלוטין וגם בגיל צעיר מאוד ניתן לזהות מיומנות גבוהה בתפעול המחשב.

השלב הראשון במהפכה הזו היה כמובן ה-Windows, אותה תוכנה שהפכה לחלק בלתי נפרד ממרבית המחשבים בעולם ופישטה מאוד את השימוש במחשב. גם מחשב נייד טאץ’ תורם במידה רבה לשדרוג האינטואיטיביות של השימוש במחשבים בקרב ילדים ובני נוער.

גיימינג

אחד השימושים הנפוצים ביותר בקרב הילדים והנערים, וגם הילדות והנערות, הוא גיימינג. ככל שהמחשבים השתכללו, כך השתכללו גם המשחקים. באופן טבעי משחקים מציאותיים מאוד, או מצד שני כאלה שמביאים לידי ביטוי דמיון עשיר באופן מוחשי, מושכים את הקהל הצעיר (וגם הפחות צעיר), ולכן ניתן לראות יותר ויותר מחשבים שמוגדרים כמותאמים לגיימינג.

זהו דגש חשוב: כדי ליהנות באמת ממשחקים, ובפרט אלה עתירי הגרפיקה והמורכבים, נדרש מחשב עוצמתי ואיכותי – למשל מחשב asus. בנוסף ניתן לזהות מגמה מובהקת של הצטיידות באביזרים שהופכים את חוויית המשחק למהנה יותר – עכבר ייעודי, מקלדת גיימינג, אוזניות ולא פחות חשוב, כיסא ארגונומי שימנע נזקים לגוף עקב שעות משחק מרובות.

שליטה מלאה בתוכנות גרפיות ותוכנות עריכה

שימוש נפוץ נוסף בגיל צעיר במחשבים הוא ניצול תוכנות גרפיות (למשל פוטושופ) ותוכנות עריכה (למשל After Effects) לצורך יצירות מסוגים שונים. באופן טבעי גם לצורך יישום זה חשוב להקפיד על רכישת מחשבים בעלי יכולות גבוהות משום שמדובר בתוכנות תובעניות מבחינת זיכרון וכוח עבודה. בהתאם מומלץ להעדיף דגמים מתקדמים של מחשב נייד hp, של אסוס, של דל וגם מחשבים ניידים lenovo יספקו יחס עלות תועלת משתלם.

אחת הסיבות העיקריות למגמה זו היא רשתות חברתיות כמו אינסטגרם, סנאפצ’ט, טיק טוק וכו’. הנוכחות של דור העתיד ברשתות אלה חושפת אותם למגוון רחב מאוד של תמונות וקטעי וידאו, ובאופן טבעי מעוררת אצלם רצון ליצור גם.

עמידות מרבית

כשקונים מחשב לילד או נערה, חשוב לבחור נכון את המוצר ובפרט כדאי להעדיף דגמים של חברות מוכרות – למשל מחשבים ניידים דל או אסוס – שמתאפיינים בעמידות גבוהה. במצב כזה גם שימוש אינטנסיבי במחשב, ואפילו לא זהיר לפעמים, לא יגרום לנזקים בלתי הפיכים וניתן יהיה להפיק מקסימום תועלת מהמחשב לאורך זמן רב. אופציה נוספת היא השכרת מחשבים.

השאר תגובה

Scroll to Top

הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו

צ'אט עם נציג
1
Scan the code
שלום, איך נוכל לעזור לך?